Användarvillkor

Genom att använda Leverantörsportalen accepterar du som Användare följande Användarvillkor.

1 Definitioner

Med Användare avses den person och det företag som Användaren representerar vid användning av Leverantörsportalen. Med Systemleverantör avses den som är tekniskt ansvarig för Leverantörsportalen; Primona AB (556583-2374), Vasagatan 50, 111 20 Stockholm. Med Kund eller Kunden avses det företag, organisation eller myndighet som via Leverantörsportalen hanterar t.ex. förfrågningar, avtalshantering, prislistehantering, order och fakturor.

2 Omfattning basfunktionalitet

Basfunktionaliteten är all den funktionalitet som kostnadsfritt är tillgänglig. Basfunktionaliteten omfattar även oinloggad användning. Basfunktionaliteten kan komma att förändras i och med att Leverantörsportalen kontinuerligt vidareutvecklas.

3 Rätten att använda tjänsten

Rätten att använda Basfunktionerna i Leverantörsportalen gäller tillsvidare med rätt för Användaren att när som helst avregistrera sig. Systemleverantören har, på eget initiativ eller på en Kunds initiativ, rätt att stänga av Användaren från systemet, om Användaren inte följer användarvillkoren.

3.1 Oetisk användning

Systemleverantören har rätt att omedelbart stänga av en Användares användarkonto om denne skulle skriva eller ladda upp olagligt eller oetiskt material som t.ex. är stötande, kränkande, nedsättande, pornografiskt, hotfullt eller obscent, eller som syftat till att kränka eller nedkreditera andra Användare eller företag. Allvarligt missbruk av Leverantörsportalen polisanmäls.

3.2 Detta sker vid avstängning

Om Användaren använder Leverantörsportalen, på annat sätt än vad som uttrycks under punkt 2 eller bryter mot något av Användarvillkoren, eller på annat sätt missbrukar användningen av Leverantörsportalen, äger Systemleverantören rätt att med omedelbar verkan stänga av användarkontot och avbryta tillgången till Leverantörsportalen. Inloggning är då inte längre möjlig. Information om avstängning och orsaken därav kommer att meddelas till Användarens e-postadress separat.

3.3 Vidareförsäljning av information

Offentlig information som kan hämtas av Användare via Leverantörsportalen får förmedlas kostnadsfritt till tredje part. Informationen får dock inte vidareförsäljas till tredje part utan Systemleverantörens godkännande.

4 Begränsat ansvar

4.1 Riktigheten i informationen

Den informationen om upphandlingar, order m.m. som tillhandahålls via Leverantörsportalen är enligt de uppgifter som lämnats av Kunden. Systemleverantören har inte kontrollerat riktigheten eller fullständigheten av dessa uppgifter och avsäger sig allt ansvar för att göra sådana kontroller. Systemleverantören korrigerar endast informationen om det sker på uppdrag av Kunden.

Systemleverantören skall inte vara ansvarigt för direkt eller indirekt skada eller följdskada relaterad till Leverantörsportalen, inkluderad utebliven vinst eller liknande, även om Systemleverantören underrättats om möjligheten av sådan förlust.

4.2 Återkoppling om felaktig information

Felaktig information som Användaren hittat ska i första hand meddelas till Kunden, i andra hand till Systemleverantören, så snart felaktigheten hittats av Användaren.

4.3 Leverans av e-post kan inte garanteras

Leverans av e-post som skickas från systemet kan inte garanteras hela vägen fram till Användaren då e-post kan fastna i spam-filter eller på annat sätt inte skickas vidare. Systemleverantören avsäger sig ansvar för e-post som inte kommit fram. Användaren ansvarar för att själv regelbundet logga in och kontrollera om förändringar i pågående ärenden har skett, t.ex. under väntan på tilldelningsbeslut.

4.4 Bevakning kan inte garanteras

Vid användning av bevakningsfunktion för nya upphandlingar kan inte garanteras fullständig täckning för nya upphandlingar. Systemet kan inte automatiskt hantera synonymer, alternativa termer, tar inte hänsyn till fel i kodning som CPV eller NUTS eller eventuella stavfel i upphandlingstexten. Leverantörsportalen sorterar heller inte bort irrelevanta upphandlingar som felaktigt matchar inställda sökningar. Systemleverantören tar inte ansvar för eventuella missade affärsmöjligheter vid användning av Leverantörsportalen, t.ex. på grund av missad avisering, utebliven avisering eller felaktig filtrering.

4.5 Tredjepartsprodukter

En användare som upplever problem i Leverantörsportalen ska först kontrollera att den använder någon av de rekommenderade webbläsarna innan den kontaktar Teknisk Support.

  • Microsoft Internet Explorer / Edge
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

4.6 Användarens autentisering

Användaren ansvarar själv för att ange sin riktiga identitet som representant för den organisation den själv uppger. Medvetet felaktiga uppgifter om användaren kan resultera i att Användaren stängs av från Leverantörsportalen. Missbruk kan resultera i polisanmälan.

4.7 Säkert lösenord

Användaren ansvarar själv för att använda ett säkert lösenord.

5 Säkerhet, tillgänglighet och datahantering i tjänsten

5.1 Driftsstörningar

Leverantörsportalen är tillgänglig dygnet runt med undantag av planerat underhåll. Planerat underhåll meddelas i god tid på Leverantörsportalens nyhetssida. Systemleverantören förbehåller sig utöver planerat underhåll rätten att genomföra akut och brådskande underhåll och ändringar när som helst och utan förvarning. Allt sådant underhåll genomförs dock på ett sånt sätt att det får minimal påverkan på Leverantörsportalens funktion.

Med anledning av ovan ska Användaren:

  • Vara uppmärksam på information om underhåll på Leverantörsportalens nyhetssida.
  • Vara ute i god tid vid inlämning av anbud.

5.2 Sekretess

Leverantörsportalen är tillgänglig dygnet runt med undantag av planerat underhåll. Planerat underhåll meddelas i god tid på Leverantörsportalens nyhetssida. Systemleverantören förbehåller sig utöver planerat underhåll rätten att genomföra akut och brådskande underhåll och ändringar när som helst och utan förvarning. Allt sådant underhåll genomförs dock på ett sånt sätt att det får minimal påverkan på Leverantörsportalens funktion.

5.3 Upphovsrätt

Systemleverantören har rätt att nyttja av användaren lämnad information när informationen kan anses vara offentlig. Normalt gäller vid offentlig upphandling att informationen är offentlig när tilldelning har skett, undantaget sekretessbelagd information.

Varumärket Kommers Annons med dess logotyp får inte reproduceras, publiceras, distribueras eller användas på annat sätt utan Systemleverantören skriftliga medgivande. Systemleverantören behåller under alla omständigheter äganderätt, upphovsrätt och övriga immateriella rättigheter till webbplatsen.

5.4 Källhänvisning

Om offentlig information hämtas från Leverantörsportalen till en annan tjänst eller webbsida ska det tydligt framgå att källan för information är Kommers Annons samt den exakta genvägen (url) till källan för informationen. Om detta förbises finns t.ex. risk att anbudsgivare icke erhåller uppdaterad information om en pågående publik upphandling. Systemleverantören frånsäger sig allt ansvar för information, som hämtats från Leverantörsportalen, som Användare hittar på en tredje persons webbplats.

5.5 Loggning

Användarens aktiviteter i Leverantörsportalen loggas för att Systemleverantören vid behov ska kunna spåra fel. För att garantera upphandlingssekretess har Kunder inte tillgång till dessa loggar. Skulle tvist uppstå mellan en Användare och Kunden kan Systemleverantören komma att lämna ut loggar om Användaren till Kunden, t.ex. i ett överprövningsmål. Loggar lämnas dock aldrig ut under pågående upphandlingssekretess.

Systemleverantören använder även statistik i samlad/aggregerad form om användare/trafik och trafikleverantörer. Sådan statistik innehåller dock aldrig någon form av personlig information. När Användare registrerar sig på Leverantörsportalen kommer viss information om användandet att loggas och sparas för säkerhetsåtgärder.

5.6 Cookies

Systemleverantören använder cookies för att underlätta användningen av Leverantörsportalen och för att göra vissa delar av innehållet personligt. En cookie är en liten textfil som skickas från Leverantörsportalens webbserver och som sparas i Användarens webbläsare. Cookien hjälper Leverantörsportalen att komma ihåg att du besökt webbplatsen tidigare.

Användare kan när som helst radera cookies från sin hårddisk, men detta gör att personliga inställningar försvinner i Leverantörsportalen. Användare kan också ändra inställningarna i sin webbläsare så att den inte tillåter att cookies sparas på hårddisken. Detta försämrar dock funktionaliteten på vissa sidor i Leverantörsportalen och kan göra att visst innehåll och vissa funktioner inte är tillgängliga.

5.7 Integritet

För att utnyttja Leverantörsportalen måste Användaren registrera sig med korrekta företagsuppgifter inklusive organisationsnummer och e-postadress.

Det åligger Användaren att alltid tillse att dessa uppgifter är korrekta och uppdaterade. Genom att använda Leverantörsportalen accepterar Användaren att uppgifterna används till att informera Kunden om Användaren och dess kontaktuppgifter, eventuella uppgifter för betalning av fakturor och eventuella uppgifter om produkt/tjänste-erbjudande.

Systemleverantören lämnar i övrigt ej ut information till tredje man utan godkännande från Användaren. Undantag är information som lagen kräver skall utlämnas.

5.8 Personuppgifter

Information om Trafikverkets behandling av personuppgifter finns på https://www.trafikverket.se/gdpr.

5.9 Förändringar

Systemleverantören kan komma att ändra Leverantörsportalens utformning och funktionalitet. Systemleverantören har vidare rätt att ändra villkoren för Leverantörsportalen samt de tekniska och administrativa rutiner som gäller. Sådana ändrade villkor börjar att gälla direkt. Aktuella Användarvillkor finns alltid tillgängliga på Leverantörsportalen.

5.10 Länkar till andra tjänster

Vissa funktioner i Leverantörsportalen länkar vidare till andra tjänster. Dessa tjänster kan ha andra villkor.

5.11 Force majeure

Om Systemleverantören förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt Användarvillkoren på grund av omständighet som part ej kunnat råda över, såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, bristande elförsörjning, eldsvåda, myndighetsbestämmelser, systemavbrott eller bristande tillgänglighet i externt nätverk skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder

6 Kostnad för tjänsten

6.1 Kostnad för basfunktionalitet

Användning av Basfunktionaliteten för Leverantörsportalen är kostnadsfri.

6.2 Kostnad för utökade tjänster (ej tillämpbart)

6.3 Tillgång till teknisk support

Användare av Leverantörsportalen har möjlighet att få tillgång till Teknisk Support. Frågor till Teknisk Support ska ske genom kontaktformuläret (kontakta oss) på Leverantörsportalen. Ärenden besvaras så snart som möjligt.

Observera att Tekniska Support inte kan svara på frågor om innehållet i upphandlingar eller annan information som tillhandahållits av Kunden. För dessa frågor ska Kunden kontaktas. Under pågående upphandling, eller ansökan, kan frågor ställas via funktionen för Frågor och Svar fram till sista dagen för frågor, vilket framgår av annonsinformationen. Om andra datum eller kontaktvägar framgår av upphandlingsdokumenten måste Kunden kontaktas i enlighet med instruktionerna i upphandlingsdokumenten.

7 Användarvillkor för Utökade tjänster (ej tillämpbart)

7.1 Användarvillkor för utökade tjänster (ej tillämpbart)

7.2 Kampanjer (ej tillämpbart)

7.3 Överlåtelse av utökade tjänster (ej tillämpbart)

8 Tvist

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av Användarvillkoren ska avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt, varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.